Thursday 1 November 2012

PERJANJIAN MALAYSIA BATAL- PBB.


ITS CONFIRMED - THE FORMATION OF MALAYSIA IS INVALID.
ON request the Heads of Government of Malaya, Indonesia and the Philippines through the Joint Statement in Manila on August 5, 1963, Secretary-General of the UN (U Thant) have sent representatives to review the response of the people of North Borneo to the idea of ​​Malaysia on August 12, 1963.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEipez9qOlnmh15ro6Qb1p8Dtjnd_lE-kDOGtT89BHgknzmY0dFnE4PElz9fAzmXCf768knEfmcYXT9jDjx5tK4_SSv1Fg3dha3q2H-1K5YmwsIad3dNH_XBa57x_YlF0A-zAzwz5mYXhkQ/s320/cobbo.jpg
Summary of the UN report as follows:

1. UNKO - do not agree;
2. Pasok - do not agree;
3. USNO - agree;
4. Democratic Party - do not agree;
5. Liberal Party - do not agree;
6. Party United - do not agree.

Clearly, all political parties have not agreed to participate when the idea of ​​Malaysia, except USNO. Why Malaysia Agreement 1963 is still ongoing, while the amendments made to the Agreement on 28 August 1963 pertains only to Singapore?
Singapore  Exit Nullified Malaysia Agreement
The Malaysia Agreement 1963 is a binding treaty that was signed by several representatives from the five parties, namely United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, the Federation of Malaya, North Borneo (Sabah), Sarawak and Singapore.

Agreement illegal
The intention of including all four signatories was to ensure they were in full knowledge of the agreement between the Federation of Malaya and the sovereign states of Sabah, Sarawak and Singapore when forming Malaysia.
When Singapore was removed from the Malaysian Federation in 1965, questions arose and continued to persist as to what had happened to the Malaysia Agreement signed by all parties in 1963.
The absence of Singapore has directly resulted in the constitutional treaty, which included the constitutions of Sabah and Sarawak in the Federation of Malaysia, being invalid.
The Federation of Malaysia is now an illegal entity because of the removal of Singapore which was one of the signatories to the agreement, which led to the origin of the federation itself.
The British were also to see that the states’ main requirements, such as the “20-point” Sabah protection rights, were incorporated, implemented and respected when they agreed to join the Federation of Malaya to form Malaysia.

In November, 2010 when the late Datuk Amar James Wong launched his books on his speeches made in the Council Negeri, a member of the audience asked the late Datuk Amar a very pertinent question. When Malaysia was formed, was it a federation of 4 regions, namely Federation of Malaya, Singapore, Sabah and Sarawak. The late Datuk Amar was then the last surviving signatory of the Malaysia Agreement and he was the best person to answer the question.

 He was very adamant that Malaysia was a federation of 4 regions, comprising Federation of Malaya, Singapore, Sabah and Sarawak. However, the same person pointed out that the Federal Constitution very clearly states that Malaysia consists of 13 regions and not 3 as claimed.

The former State Attorney General of Sarawak who was present in the launching was asked to confirm what the person claimed and the former SAG claimed that the Federal Constitution was amended in 1976 to say Malaysia consists of 13 regions and not 3.

Its meaning that whatever was the original Malaysia Agreement signed in 1963, was radically changed which meant that Sabah and Sarawak after 1976, became the 12th and 13th state of Federation of Malaya and this confirmed the fears of the late President Sukarno of Indonesia, that Malaysia in 1963 was just another ploy of the British Government to move the Colonial Headquarters from London to Kuala Lumpur.

Only it took another 13 more years to do so, from 1963 to 1976. What Sabah and Sarawak experienced from 1976 and continue to experience, is that instead of having white skin expatriates, we now have brown skin expatriates lording over the people in this 2 states. Sabah and Sarawak, are screwed !!!!!!!!
The chairman of the Cobbold Commission also made an important point.
He said: “From the start, Malaysia should be considered by all concerned as an equal member of the coalition, combined to accelerate the common goal to establish a sovereign but retains its own characteristics of those states.
“In the event of any attempt by Malaysia to ‘take over’ the boundaries of the Federation of Malaysia and Borneo… then I think Malaysia is mostly not acceptable or successful” (Nation-building in Malaysia 1946-1974).

The chairman of the Cobbold Commission made an important point.

“From the start, Malaysia should be considered by all concerned as an equal
member of the coalition, combined to accelerate the common goal to
establish a sovereign but retains its own characteristics of those states.
“In the event of any attempt by Malaysia to ‘take over’ the boundaries
of the Federation of Malaysia and Borneo…
then I think Malaysia is mostly not acceptable or successful”



MEMANG SAH PERJANJIAN MALAYSIA ‘BATAL’
Atas permintaan Ketua-Ketua Kerajaan Malaya, Indonesia dan Filipina melalui perkongsiaan pernyataan di Manila pada 5 Ogos 1963, Setiausaha PBB (U Thant) telah menghantar wakil mereka untuk meninjau pandangan dan sambutan rakyat North Borneo terhadap Gagasan Malaysia pada 12 Ogos 1963,telah dinyatakan bahawa Sabah tidak mahu menyertai Malaysia.
RINGKASAN LAPORAN PBB SEPERTI BERIKUT:-

1. UNKO - tidak bersetuju;
2. PASOK - tidak bersetuju;
3. USNO - bersetuju;
4. Parti Demokratik - tidak bersetuju;
5. Parti Liberal - tidak bersetuju;
6. Parti United - tidak bersetuju.
7. Brunei tidak menandatangani perjanjian.

Jelas,kesemua parti politik dan Brunei pada ketika itu tidak bersetuju menyertai Gagasan Malaysia,kecuali USNO. Persoalannya,kenapa Perjanjian Malaysia 1963 masih diteruskan,sedangkan pindaan yang dibuat ke atas Perjanjian pada 28 Ogos 1963 hanya berkaitan Singapura?
Ini bererti perjanjian yang ditandatangani pada 9 Julai 1963,adalah batal dan tidak sah apabila Singapura sudah dikeluarkan daripada Malaysia.Hari ini rakyat Sabah dan Sarawak boleh membuat tuntutan semula perjanjian itu daripada British melalui permaisuri Ellezebth London untuk dikemukkan kepada mahkamah antarabangsa (ICJ).

PERJANJIAN BERHUBUNG DENGAN MALAYSIA, 1963.

Persekutuan Tanah Melayu, United Kingdom Great Britain dan Ireland Utara, Borneo Utara, Sarawak dan Singapura; Dengan hasrat mengikat suatu perjanjian berhubung dengan Malaysia; bersetuju seperti berikut:-

1.Perkara I.

Tanah Jajahan Borneo Utara dan Sarawak dan Negeri Singapura akan disekutukan dengan Negeri-Negeri Persekutuan Tanah Melayu sedia ada sebagai Negeri Sabah, Sarawak dan Singapura mengikut surat cara Perlembagaan yang dilampirkan2 kepada Perjanjian ini dan Persekutuan ini hendaklah selepas itu dinamakan "Malaysia".

2.Perkara II.
 
Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu akan mengambil apa-apa langkah sesuai dan yang boleh diambilnya bagi mendapatkan penggubalan oleh Parlimen Persekutuan Tanah Melayu suatu Akta dalam bentuk yang dinyatakan dalam Lampiran A3 Perjanjian ini dan ia akan mula berkuat kuasa pada 31 hari bulan Ogos 1963 (dan tarikh Akta itu mula berkuat kuasa dirujuk selepas ini sebagai "Hari Malaysia").

3.Perkara III.
 
Kerajaan United Kingdom akan menyerahkan Perintah dalam Majlis Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen Great Britain sebelum Hari Malaysia bagi maksud memberi kuat kuasa undang-undang kepada Perlembagaan Sabah, Sarawak dan Singapura sebagai Negeri-negeri Malaysia yang dinyatakan dalam Lampiran B, C dan l)4 Perjanjian ini.

4.Perkara IV.
 
Kerajaan United Kingdom akan mengambil apa-apa langkah sesuai dan yang boleh di ambilnya bagi mendapatkan penggubalan oleh Parlimen United Kingdom suatu Akta yang memperuntukkan, dari Hari Malaysia, pelepasan kedaulatan dan bidang kuasa Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen Great Britain berkaitan dengan Borneo Utara, Sarawak dan Singapura supaya kedaulatan dan bidang kuasa tersebut apabila dilepaskan sedemikian akan terletak hak menurut Perjanjian ini dan surat cara Perlembagaan yang dilampirkan kepada Perjanjian ini.

5.Perkara V.
 
Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu akan mengambil apa-apa langkah sesuai dan yang boleh diambilnya sebelum Hari Malaysia bagi mendapatkan penggubalan oleh Parlimen Persekutuan Tanah Melayu suatu Akta dalam bentuk yang dinyatakan dalam Lampiran (P) Perjanjian ini bagi maksud memperluas dan menyesuaikan Ordinan Imigresen 1959, Persekutuan Tanah Melayu untuk Malaysia dan bagi membuat peruntukan tambahan berkaitan dengan kemasukan ke dalam Negeri Sabah dan Negeri Sarawak; dan peruntukan lain Perjanjian ini hendaklah menjadi syarat dalam penggubalan Akta tersebut.

6.Perkara VI.
 
Perjanjian Pertahanan Luar dan Bantuan Bersama antara Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu dengan Kerajaan United Kingdom pada 12 hari bulan Oktober 1957, dan lampirannya hendaklah terpakai kepada semua wilayah Malaysia, dan dalam Perjanjian itu apa-apa rujukan tentang Persekutuan Tanah Melayu hendaklah disifatkan sebagai terpakai kepada Malaysia, tertakluk kepada proviso bahawa Kerajaan Malaysia akan memberi Kerajaan United Kingdom hak bagi terus mengekalkan pangkalan dan kemudahan lain yang pada masa ini diduduki oleh pihak berkuasa Perkhidmatan (tentera) mereka di Negeri Singapura.

 Dan akan membenarkan Kerajaan United Kingdom menggunakan pangkalan dan kemudahan itu sebagaimana yang difikirkan oleh Kerajaan itu perlu bagi maksud membantu dalam pertahanan Malaysia, dan bagi pertahanan Komanwel dan bagi memelihara keamanan di Asia Tenggara. Pemakaian Perjanjian tersebut hendaklah tertakluk kepada peruntukan Lampiran f 6 Perjanjian ini (terutamanya yang berhubung dengan tanah Perkhidmatan {tentera} di Singapura).

7.Perkara VII.
 
(1) Persekutuan Tanah Melayu bersetuju bahawa Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen Great Britain boleh membuat, sebelum Hari Malaysia, Perintah dalam Majlis dalam bentuk yang dinyatakan dalam Lampiran G7 Perjanjian ini bagi maksud membuat peruntukan pembayaran pampasan dan faedah persaraan kepada sesetengah pegawai seberang laut yang berkhidmat, sebaik-baik sahaja sebelum Hari Malaysia, dalam perkhidmatan awam Tanah Jajahan Borneo Utara atau Tanah Jajahan Sarawak.

(2) Pada, atau secepat yang boleh dilakukan selepas Hari Malaysia, Perjanjian Pegawai Awam dalam bentuk yang dinyatakan dalam Lampiran H dan 18 Perjanjian ini hendaklah ditandatangani bagi pihak Kerajaan United Kingdom dan Kerajaan Malaysia; dan Kerajaan Malaysia hendaklah memperoleh persetujuan Kerajaan Negeri Sabah, Sarawak atau Singapura, mengikut mana-mana yang perlu, setakat mana yang terrnanya mungkin menjejaskan tanggungjawab atau kepentingan Kerajaan Negeri itu, dalam penandatanganan Perjanjian itu oleh Kerajaan Malaysia.

8.Perkara VIII.

Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, Borneo Utara dan Sarawak akan mengambil apa-apa tindakan perundangan, eksekutif atau tindakan lain sebagaimana yang diperlukan bagi melaksanakan jaminan, aku janji dan syor yang terkandung dalam Bab 3, dan Lampiran A dan B Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan yang ditandatangani pada 27 hari bulan Februari 1963, selagi ia tidak dilaksanakan melalui peruntukan nyata Perlembagaan Malaysia.

9.Perkara IX.
 
Peruntukan Lampiran J9 Perjanjian ini berhubung Pasaran Bersama dan perkiraan kewangan hendaklah membentuk Perjanjian antara Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu dengan Kerajaan Singapura.

10.Perkara X.
 
Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu dan Kerajaan Singapura akan mengambil apa-apa tindakan perundangan, eksekutif atau tindakan lain sebagaimana yang diperlukan bagi melaksanakan perkiraan berkaitan dengan penyiaran dan televisyen yang dinyatakan dalam Lampiran KIO Perjanjian ini selagi ia tidak dilaksanakan melalui peruntukan nyata Perlembagaan Malaysia.

11.Perkara XI.
 
Perjanjian ini hendaklah ditandatangani dalam bahasa Inggeris dan Melayu kecuali Lampirannya hendaklah dalam bahasa Inggeris sahaja.Jika timbul apa-apa keraguan teks Inggeris, Perjanjian ini hendaklah mengatasi yang lain.Pada mereka yang bertandatangan di bawah, diberi kuasa sewajamya, telah menandatangani Perjanjian ini.Ditandatangani di London pada 9 hari bulan Julai 1963, dalam lima salinan yang mana satu salinannya hendaklah disimpan oleh setiap Pihak.

Bagi pihak United Kingdom:
                                
Harold Macmillan
Duncan Sandys Lansdowne

Bagi pihak Persekutuan Tanah Melayu:

T. A. Rahman
Abdul Razak
Tan Slew Sin
V. T. sambanthan
Ong Yoke Lin
S. A. Lim

Bagi pihak Borneo Utara:

Datu Mustapha bin Datu Harun
D. A. Stephens
W. K. H. Jones
Khoo Siak Chiew
W. S. Holley
G. S. Sundang

Bagi pihak Sarawak:

P. E. H. Pike
T. Jugah
Abang Haji Mustapha
Ling Beng Slew
Abang Haji Openg

Bagi pihak Singapura:

Lee Kuan Yew
Goh Keng Swee

No comments:

Post a Comment